Внимание: детето ми е онлайн! част I

 

Няма родител, който не се е сблъскал с въпроса как и кога да допусне интернет в живота на детето си. От една страна глобалната мрежа предоставя много възможности, които подпомагат децата в тяхното израстване – игри, филми, музика, полезна информация и т.н. Но заедно с това интернет може да бъде опасно място особено ако детето не е подготвено за срещата с разнообразното съдържание в мрежата. Къде е границата между ползата и вредата? И доколко ние, възрастните, сме подготвени и сме в състояние да помогнем на децата си да се справят?

 

 

 

Знаете ли, че:

 

- Децата прекарват над 30 часа седмично онлайн, от които над 1 час в порносайтове и над 3 часа в сайтове за запознанства и социални мрежи.

- Над 750 000 педофили постоянно дебнат за жертви в интернет, сочи доклад на ООН. В социалната мрежа Фейсбук има регистрирани над 100 000 педофили.

- 75% от децата са склонни да дадат лична информация. 89% от сексуалните предложения към деца са направени в интернет. Само 25% от тези деца споделят със своите родители.

- 4 милиона сайта показват снимки на сексуално експлоатирани деца.

- Според американско проучване 83% от притежателите на материали с детска порнография имат снимки на деца от 6 до 12 години, 39% – на деца от 3 до 5 години, а 19% – снимки на деца под 3 години.

- Броят на снимките, показващи сексуална експлоатация, брутални изнасилвания, орален секс и други форми на унижение е нараснал 4 пъти между 2003 и 2007 г.

 

Опасностите в Интернет

 

- Докато вашето дете е в детската стая пред своя компютър, не предполагате, че е възможно да бъде в голяма опасност. Но точно в този момент, то може да предоставя на някой педофил информация за това, къде учи, например! Възрастният се е запознал с вашето дете в някоя социална мрежа, преструвайки се, че е на неговата възраст и че имат общи познати. Приканва го да разкаже повече за себе си. Вече контактуват през Скайп. Един ден предлага да се видят...

 - В последните години подобни сценарии не са рядкост. Интернет опасностите и рисковете за детето са много и не бива да бъдат подценявани, а да се третират не по-различно от всекидневните рискове, с които се сблъскваме на улицата, на път за училище, в градинките. Пространството на глобалната мрежа е дори по-опасно, защото анонимността е правило, а не изключение, и родителският контрол е много по-слаб, отколкото в реалния живот. От онлайн контакт до реална среща може да се стигне бързо и напълно без вашето знание.

 

(Информацията е взета от уебсайта на българска програма за родителски контрол, разработена от Фондация „Делфин” може да се свали безплатно от сайта:

http://www.childdef.com/bg/parents.html)

 

Всички тези факти звучат доста плашещо. Но целта ни не е да ви плашим, а да ви помогнем да научите детето да сърфира безопасно в интернет. И тук възниква следният въпрос: Кога да дадем на децата достъп до интернет? Ясно е, че посещенията в интернет трябва да са съобразени с възрастта на децата и техните възможности. Не забравяйте, че първите посещения в интернет поставят основите за създаване на добри навици у децата и това е идеалният начин те да развият умения за сигурно сърфиране в мрежата. Всяко семейство трябва да създаде собствени правила за използване на компютъра. Ето какво съветват от Националния център за безопасен интернет и на тяхната база, може да изградите свои:

 

 

под 7 години

- Децата имат ограничени възможности да разбират наличната в интернет информация и трудно разграничават реклама от актуално съдържание.

- Често не виждат разликата между използване на интернет, компютърните игри или рисуване на компютъра.

 

Какво можете да направите?

 

 

- Регламентирайте ясно времето, прекарано пред компютъра

- Поставете компютъра в дневната - препоръчително е при децата да има възрастен, когато използват интернет.

- Ограничете достъпа до познати, предварително уточнени уеб сайтове. По-напредналите деца могат да намерят любимите си сайтове, като използват менюто Favorites на интернет браузъра.

- Създайте личен профил на детето в операционната система, където достъпът до интернет е ограничен само до определени сайтове. Това е най-сигурното и безконфликтно решение.

 

от 7 до 9 годишни

- Малките ученици вече могат да влизат в интернет от различни места - от училище, приятелите си, вкъщи.

- Имат изградено относително добро разбиране за това, което виждат.

- Не са подготвени да боравят с всички материали, които интернет предлага, по-специално материали (изображения, текст или звук), които са заплашителни или по друг начин неподходящи за тях

 

Вече трябва да уговорите правилата за сигурност заедно.

 

- Позволете използването на интернет само в присъствието на възрастен – това гарантира, че на децата ще може да се окаже помощ веднага при възникването на проблем.
- Ако компютърът е поставен в стаята, където се разполага цялото семейство, използването на интернет става част от ежедневието на семейството.
- Детето би трябвало винаги да иска разрешение от родителите си, преди да публикува лична информация, защото на тази възраст все още не е в състояние да определи благонадеждността на даден сайт.

- Създайте общ семеен имейл адрес, който ще използва и детето

- Ограничете чатовете и други публични дискусии в реално време, защото все още не са подходящи за детето.

- Създавайте работна среда с ограничени права - това помага на детето да се научи да използва компютъра самостоятелно.
 
- Използвайте филтриращи програми за предотвратяване на достъпа до неподходящи сайтове. Едно добро и безплатно решение е първата по рода си българска програма за родителски контрол Child Defender, която може да се свали от страницата http://www.childdef.com

 

от 10 до 12 годишни

 

- Децата вече са се научили как да използват интернет за различни цели. Поощрявайте ги – съобщавайте им за сайтове, които са свързани с домашните, хобитата или интересите им.

Ако правилата са твърде ограничаващи или не отговарят на нуждите им, децата може да са намерили начин да ги заобикалят

- Споразумейте се с децата какво в интернет е позволено и какво не, след като сте отчели всички потребности и мнения. Обсъдете отговорността при изпращане на съобщения, тегленето на файлове и запазените права, както и инсталирането на програми.

-  Уточнете каква лична информация е подходящо да бъде предоставяна и в кои случаи. Говорете за риска, свързан с разкриването на информация.
- Интернет вече е част от социалния живот на децата – там общуват с приятели, намират информация, свързана с работата им в училище или със собствените си интереси.
- На тази възраст децата поемат риск и проверяват своите възможности - техническите ограничения и забрани не са ефективен начин за повишаване на сигурността им в интернет.
- Обсъдете сигурността, както и рисковете от чатенето. Необходимо е да наблюдавате неговия/нейния опит в дискусиите в реално време.
- Поддържайте информационната сигурност на съвременно ниво.

 

от 13 до 15 годишни

 

 

 

Може да се затрудните докато се опитвате да разберете какво прави детето в мрежата. Говорете по темата и проявявайте интерес какво прави и с кого общува в интернет.

  • Ясните правила, които са създадени в началото, все още са необходими.
  • Възможно е младежите все още да се нуждаят от съвет, например за публикуване на снимки и текст за себе си.
  • Разговаряйте за етичните въпроси и личната отговорност като потребител на интернет. Например: нелегалното теглене на файлове, правилата за поведение в мрежата и запазените права. Децата трябва да бъдат отговорни за това, което публикуват в мрежата, включително лична информация или информация, която може да не е правомерна.

 

- Интересувайте се от контактите на детето в интернет така, както се интересувате от контактите му с всеки друг негов приятел.
 
- Опитвайте се да не реагирате остро, дори ако откриете, че е станало нещо "ужасно", докато детето е било в интернет. Все още е необходимо да го напътствате към подходящо съдържание в мрежата. Има добри интернет услуги по темите сексуалност и здраве, които са предназначени за младежка аудитория. Младежите трябва да знаят, че могат да говорят с родителите си за всички неща в мрежата, които ги карат да се чувстват некомфортно.

 

(Може да прочетете още на: http://safe.teacher.bg/html/vanhemmille.htm)

 

Продължение по темата: "Внимание: детето ми е онлайн! част II"

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x