Внимание: детето ми е онлайн! част II

Фейсбук, Туитър и Инстаграм могат да бъдат от голяма помощ на деца и тийнейджъри, които искат да общуват помежду си и да знаят какво се случва в живота на техните приятели. Но както за повечето неща, които хората използват масово, и тук идва дилемата – полезни ли са или не? Оксфордския университет провежда проучване относно въздействието на социалните мрежи върху развитието на децата.

 

 

Отрицателно въздействие на социалните мрежи

 

Един от най-вредните навици, които придобиваме, използвайки социалните мрежи, е непрестанното проверяване на профилите ни в тях. Това стимулира онези части от мозъка, които отговарят за пристрастяването. Сюзън Грийнфийлд, един от главните невролози на Оксфордския университет, предупреждава за негативното влияние на прекалено използване на социалните мрежи:

- Социалните мрежи инфантилизират мозъка на малките деца, които все още са силно привлечени от силния шум и ярки светлини, и задържат вниманието си върху едно нещо за кратко време. При използването на социалните мрежи не се изисква никаква концентрация и това тренира мозъка да не се концентрира за дълго време.

- Децата имат затруднения с общуването в реалния живот. Потвърждават го доклади на учители за ефекта на социалните мрежи върху разбирането при децатаобщуват предимно през екрана, децата не се научават да разбират тънкостите на живата комуникация – език на тялото, тон и интонация на гласа и т.н.

- Възможно е децата да станат по-егоцентрични и нарцистични. Това, че имат собствени профили, може да създаде у представата, че всичко се върти около собствената им личност и да доведе до невъзможност за съпричастност.

- Социалните мрежи възпитават у децата склонност към сензации.

- Педиатрите наблюдават, че някои тийнейджъри страдат от „Фейсбук депресия”. Прекарвайки много време в социалните мрежи, някои подрастващи стават неспокойни и мрачни. Като виждат, че приятелите им имат много по-вълнуващи преживявания, децата може да решат, че техния живот не е толкова интересен. Според Американската академия по педиатрия  такивадеца имат проблеми с общуването като цяло.

- При оналйн общуването не се спазват правописни и граматични правила. Понякога определени думи и изрази нарочно се изписват грешно и това става модерно. Така децата загърбват правилното писане.

- Децата лесно могат да станат жертва на негативно влияние, на злобни хора или на хора с лоши намерения в социалните мрежи.

- Социалните мрежи се превръщат в трибуна за действие на деца, които жадуват за внимание. Те публикуват коментари, постове, снимки и видеа, които веднъж попаднали в интернет, може да им навредят в бъдеще.

- Селфитата, които станаха много популярни, могат да доведат до обсебване от външния вид и следователно да предизвикат психични заболявания. Това може да бъде и индикатор за липса на самочувствие.

- Една от най-големите организации за младите хора и социалните промени – DoSomething.org, публикува проучване за отрицателните ефекти на социалните мрежи. Сред тях са изброени проблеми със съня, пристрастяване, стрес, несигурност, изолация и т.н.

 

 

Положително въздействие на социалните мрежи

 

Други експерти като Фондация „Макартур” виждат нещата по различен начин. Те твърдят, че в социалните мрежи децата придобиват важни технически и социални умения, които възрастните не разбират и не оценяват:

- Прекарвайки време онлайн, децата придобиват уменията, нужни им да се превърнат в компетентни граждани на дигиталната ера и модерното общество. Те се научават да се социализират онлайн и да управляват мрежа от приятели и познати.

- Общуването в социалните мрежи мотивирамладите хора да учат един от друг и да бъдат част от различни групи, в съответствие със своите интереси. Учителите и възрастните вече не са единственият източник на знание.

- Децата могат да създават и поддържат приятелства по целия свят.

- Децата комуникират повече от всякога.

- Създават се по-дълготрайни приятелства, защото е много по-лесно да бъдеш част от живота на някого и да поддържаш връзка онлайн. Децата запомнят рождените си дни, коментират свои снимки, статуси и видеа.

 

 

 

Как родителите могат да помогнат в случая?

- Насърчавайте детето си да прекарва повече време навън и да общува на живо. Обяснете му и му покажете, че е много важно да прекарва време извън социалните мрежи със своите приятели, познати и роднини и че това може да е много по-забавно.

Подкрепяйте интересите и хобитата на детето си. Вместо да му повтаряте да спре да прекарва времето си пред компютъра, му помогнете да открие други свои страсти – спортуване, музика и т.н.

- Обяснете на детето, чеда имаш 500 приятели във Фейсбук, например, не те прави популярен.

- Насърчавайте го да пише грамотно в социалните мрежи и му обяснявайте колко важно е това.

- Мотивирайте детето си да използва социалните мрежи за полезни дейности. Може да стане част от групи, свързани с неговите интереси или обучение, да открие ученици или студенти, с които да обмени опит.

- Обяснете същността на тормоза в интернет, следенето и опасностите, когатоси онлайн.  

- Следете дейностите на детето си в интернет, за да може да го предпазите при нужда. Трябва винаги да сте наясно какво прави онлайн. За повече информация как да научите детето си да сърфира безопасно в интернет прочетете статията „Внимание: Детето ми е онлайн! част I”



Източник:

 

http://www.raisesmartkid.com/10-to-16-years-old/6-articles/43-facebook-myspace-twitter-good-or-bad-for-kids-brain


Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x