Как да превърнем математиката в приятно занимание?

За мнозина математиката е страшна. Резултати от проучване в американски университети сочат дори, че за някои хора решаването на математически задачи създава усещане за изпитване на физическа болка. Но всъщност математиката не е нищо друго от сбор от умения, които изискват последователно овладяване. За повечето родители е предизвикателство да представят на децата си математиката по забавен начин, така че малчуганите да я заобичат. Ако родителите често повтарят на децата си, че математиката е трудна, споделяйки своя личен опит, децата им също ще започнат да се отнасят към математиката по този начин и за тях тя ще се превърне в ужасно чудовище, с което ще трябва да се борят през цялото си обучение.

 

У мнозина съществува грешното впечатление, че математиката е необходима единствено, за да се решават задачи. Но всъщност, тя е базова компетентност, която ни помага оцелеем в съвременния свят. Ние използваме математиката в много дейности от ежедневието си, без дори да го осъзнаваме – управление на лични финанси, ръководене на проекти, ориентация, дори и при готвене и пазаруване. Повечето професии, дори тези, които не са свързани пряко с математиката, изискват аналитични умения, които се развиват благодарение на математиката.

 

Много проучвания сочат, че ранното трениране на математически умения са от голяма полза за децата. Благодарение на това, те стават много по-добри в решаването на проблеми, а по-късно с лекота се справят с точните науки. Проучване, публикувано през 2007 г. в сп. „Психология на развитието“ разкрива, че математическите умения, придобити по време на детската градина, са от изключително значение за лесното усвояване на математиката в бъдеще.

 

Тъй като родителите са първите учители в живота на децата си, те имат голямо влияние върху възприятието им за обкръжаващия ги свят, включително и математиката. Според Сюзън Левин, професор по психология и сравнително човешко развитие в Чикагския университет - родителите, които представят на децата си понятията за числа и пространствени взаимоотношения, дори само чрез жестове,  успяват да създадат математически умения у тях още преди 4-годишна възраст.

 

За децата е много по-лесно да учат чрез игра. Затова е важно родителите да намерят начини да представят математиката по забавен начин – чрез игри и различни дейности. Така децата ще израснат, свързвайки математиката със забавление, удоволствие и родителска обич.  

 

Как да постигнем това? Ето няколко съвета:

 

Превърнете математиката в игра

 

Както вече казахме, най-важното е децата да не свързват математиката със страх и неудоволствие, а с игра - също като спорта или компютърните игри. Може да използвате различни дигитални игри, мобилни приложения, книги-игри, настолни игри и традиционните игри с карти и кубчета, които също включват изчисления и работа с цифри и количества. (Например обичаната от всички игра с карти „Война“ или настолни игра „Монополи“.)

 

Включете математиката в любимите дейности на вашето дете

 

 

Открийте какви игри или дейности харесва детето и включете математиката в тях. Ако му допада да готви с вас, може да го оставите да измери, преброи и приготви продуктите. Например: „Нужни са ни 5 яйца, за да приготвим кекс. Вече имаме 2, още колко ни трябват?“ Докато пътувате също може да играете подобни игри. Когато детето ви попита: „Стигнахме ли?“, може да му кажете колко километра остават до края. За по-големите деца може да измислите по-сложни задачи: „Спрямо навигацията ще пристигнем в 17:30 ч., а сега е 17:13 ч. След колко минути ще стигнем?“ или „Ако пътуваме с 60 км/ч и домът ни е на разстояние 120 км, за колко време ще се приберем?“. Ако детето ви харесва спорта, може да го научите какво означават числата, които се използват в игрите - как се изчислява резултата и т.н.

 

 

 Покажете, че математиката е реална и смислена

 

Заобиколни сме от реални математически отношения – под формата на пари, размери, време и т.н. Изтъквайте това постоянно и по различни начини. Може да проверявате и сравнявате цени, да броите дърветата или други предмети край пътя, да четете рецепти и т.н. Когато в количката за пазаруване няма много неща, попитайте детето колко според него струват покупките и ако е близо до точната сума, може да получи награда. Окуражавайте го да намира решения на ситуации от живота му, като използва математиката: „Колко струва тази играчка без намаление? За колко време ще успееш да спестиш тези пари?“

 

Математиката може да бъде приятно състезание

 

 Може да играете подобни игри с група от деца на приблизително една и съща възраст, да направите викторина, в която детето, което първо реши задачата вярно, да получава точки, а победителят да получава малка награда.

 

 

Насърчавайте детето да усвоява математически умения

 

 Може да го награждавате, когато успешно усвои различни умения като броене, събиране или изваждане. Не е необходимо наградата да е специална – може да бъде просто любимият му десерт.

 

 Книги също са полезни

 

Противно на всеобщото схващане, че литературата няма нищо общо с математиката, книгите могат да въведат и запалят вашите деца по различни науки. Още от най-ранна възраст книгите подпомагат развитието на много умения чрез разнообразни дейности: оцветяване, очертаване на шаблони, редене на пъзели от стикери, сглобяване на картинка, следване на модели. Интерактивните книги с капачета, музикални бутони, въртящи се дискове са подходящи, както за бебета, така и за по-големите деца и също развиват основни математически умения под формата на забавна игра. Още за това може да прочетете в интервюто ни с Емилия Найденова, преподавател в начален курс в статията: „Как да подготвим децата за училище?

 

Има обаче и книги, чиято основна цел е именно развитието на математическите умения на децата. Те са съобразени с различни възрасти и възможности на малчуганите.

 

Първи стъпки

 

Най-мъничките могат да бъдат въведени в света на математиката чрез демонстрация на пространствени взаимоотношения, съотношения голямо – малко, вътре – вън, връзка между количество и цифра, например със забавния комплект от картонен книги-кубчета за игра и учене "Моята първа библиотека". Цветни кутии с по 9 картонени книжки. С тяхна помощ децата бързо ще се научат да броят до 5, да разпознават цветовете, ще усвоят нови думи, ще опознаят по-добре света около себе си. Книжките са удобни за малката детска ръчичка, могат да се редят като кубчета или да се подреждат в кутията като пъзел, а това развива ориентацията в пространството и представата за триизмерност. Играта с книжките улеснява процеса на проговаряне, развива двигателните умения, зрителните и дактилните възприятия и помага книгата и четенето да се превърнат в част от живота на детето.


Предучилищна възраст

 

Реденето на пъзели развива не само мисленето и въображението, но и ориентирането в пространството, усвояване на връзката между част и цяло, умението да се следва модел… Комплектът „Първи пъзели” съдържа 10 двустранни пъзела с по три елемента + брошура с информация за родителите с идеи за игри и занимания. Докато детето играе с тези пъзели, ще се научи да брои, да разпознава цифрите, да прави връзка между количество и цифра, да сравнява, да търси решения на елементарни математически проблеми. Видео описание на книгата може да видите тук.

 

Ранна училищна възраст

 

Математиката може да бъде много повече от решаване на скучни задачи за домашно. Малките палавници с удоволствие ще отделят повече време на математиката, ако тя им бъде представена чрез игра, например като  разрешаване на различни проблеми или загадки. Ще ви предложим две поредици, които имат това предназначение. „Може ли без математикачрез игра и завладяващи въображението примери показва на децата колко важна е математиката и ги насърчава да развиват математическите си знания и умения. А с поредицата Приключения и загадкидецата ще се превърнат в детективи, за да разрешат заплетени загадки. Те няма да бъдат просто читатели, а сами ще определят как да се развие случаят и накъде да се движи разследването. Ето какво казват за поредицата в „Детски книги“: „Поредицата „Приключения и загадки е чудесно съчетание на удоволствието от книгите-игри, където читателят сам определя хода на историята, и усвояването на различни математически понятия чрез забавление. Докато се лутат из лабиринтите, разрешават загадки и търсят откраднатите картини и скъпоценности, малките читатели се упражняват да използват математическите си познания (обемни фигури, мерни единици, ъгли, успоредни и перпендикулярни прави) в практически ситуации, за да напредват в историята. В края на книгата пък за удобство са събрани обяснения на използваните математически термини.“ Цялото ревю може да прочетете тук.

 

 

Започнете отрано

 

Започнете да обучавате детето си на общите математически понятия възможно най-рано. Хубаво е това да се случва основно чрез игра - използвайте всяка подходяща ситуация. Ето и някои понятия, които е добре да включите в тези игри:

 

1. Примери

Те са важни в математиката и науката, защото възможността да откриваме, разпознаваме и следваме модели, ни помага да разберем как светът работи по логичен и предвидим начин. Може да помогнете на вашето бебе да открива примери и модели чрез пеене, танцуване, докосване на носа му или крачетата му, усещане за различни текстури и т.н.

 

  2.   Последователност

 

Откриването на последователности помага на вашето дете да развие усещане за ориентация, ред, логика, да изгражда причинно-следствени връзки. Дейности, които ще подпомогнат това, са игри с кубчето, пъзели, строене с конструктори и всички дейности, в които се следват определени стъпки, за да се стигне до крайната цел. Четенето, например, показва как една история логично се развива и така детето изгражда рационално и логично мислене.

 

 

3. Пространствени отношения и ориентация

 

Товаозначава да помогнете на вашето дете да осъзнае къде се намира и какви взаимоотношенията му с околния свят. Това е основата за създаването на добра ориентация. Има различни начини, чрез които може да го направите –  книги за оцветяване, шаблони, следване на модели, пъзели, кубче „Рубик“ и всичко, което включва движение, завъртане или подреждане на предмети. Питайте детето коя играчка е по-голяма, по-висока, по-далече. Насърчавайте го да сравнява своите играчки и след това да ги подрежда в съответствие с определени критерии – цвят, форма, големина, вид…

 

Източник:

http://www.raisesmartkid.com/all-ages/1-articles/53-how-to-make-math-fun

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x