Библиотека "Славейче"

Четенето иска време

Макар за повечето възрастни, четенето да е нещо съвсем естествено, за децата то е ново умение, чието усвояване, според специалистите, отнема между 2 и 4 години в зависимост от индивидуалните особености и обкръжението на детето. Макар че през тази учебна година първокласниците ще научат буквите и ще могат да ги свързват в думи и изречения, както и да изчитат кратки текстчета, те все още не са усвоили четенето.

Децата се чувстват като човек, който току-що е взел шофьорска книжка. Знае правилата за движение, разпознава знаците, знае как да сменяте скорости и кой педал да натисне, но тъй като нищо от това още не е автоматизирано и няма достатъчно опит в реални ситуации, карането го напряга и плаши. Ето защо повечето деца бързо се уморяват и лесно се разконцентрират и обезкуражават, когато отворят книга.

 

Първите книги,

които детето се опитва да прочете само, обикновено са книги от семейната библиотека или книги, подбрани от родителите. Но дали детето ще чете с лекота и удоволствие, или напротив с досада и напрежение, зависи не само от темата, стила и автора. Подходящото оформлението на страниците, типът и големината на шрифта, илюстрациите и дължината на изреченията са не по-малко важни.

 

Книгите за начинаещи читатели

трябва да отговарят на няколко изисквания, за да помогнат на децата по-лесно да усвоят четенето и да се превърнат в уверени читатели.

- Големина на шрифта

По-едрият шрифт помага на децата по-лесно и без напрежение да разпознават буквите, т.е. дават по-добра читаемост.

- По-голямо междуредово разстояние

Голямото междуредово разстояние улеснява децата при проследяването на текста при преминаването му от ред в ред. Когато междуредието е по-малко, те често объркват редовете.

- Серифен шрифт

Най-подходящи са шрифтовете, които имат завършваща линия в края на всяка гредичка, т.нар. серифни шрифтове, тъй като те дават най-добра читаемост и най-малко изморяват очите.

- Дължина на редовете и равнение

В книгите за възрастни обикновено се използва т.нар. двойно равнение – страницата е изравнена и отляво, и отдясно. Този тип подравняване обаче изисква пренос на думи, за да няма дупки в текста. Преносът на думи затруднява четенето при децата, затова книгите за тях се правят с изравняване в лявата страна на полето. Дължината на реда също не бива да е голяма, защото детето трудно го проследява, а ако все пак успее да стигне до края, трудно се връща в началото на следващия.

- Илюстрации

Картинките в книгите за начинаещи читатели не са глезотия, а необходимост. Те подкрепят разбирането на текста и помагат на детето по-лесно да си представи обстановката и героите, а от там и да разбере за какво разказва книжката.

- Дължината на главите и обема на книгата

Неукрепналите читатели имат нужда от насърчение и от трупане на увереност, че се справят. А това значи да прочетат ЦЯЛА глава или пък ЦЯЛА книга. Затова и дължината на главите и обемът на книгата не бива да са особено големи. Глави в рамките на 4-5 страници са достатъчни за тях.

- Допълнителни материали като въпроси за разбиране на текста или игри

Въпросите или игрите към текста са стимулиращи за децата. Те не са задължителни, но са полезен инструмент за насърчаване на четенето.

 

 

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x