Как да стимулираме говорното развитие на децата?

Процесът на проговарянето започва още след 3-месечна възраст. Първите опити са израз на болка, глад, дискомфорт, нужда от внимание или пък щастие. Развитието на езика у детето преминава през два основни етапа – пасивен  и активен. Пасивен е, когато детето може да разбере какво му казвате, но все още няма развита експресивна реч. Активен е етапът, когато детето умее и да разбира, и да говори - импресивната и експресивната реч са напълно развити. Кога детето ще произнесе първата си дума, е строго индивидуално. Важно е всеки родител да знае как протича говорното развитие на детето и как би могъл да стимулира появата на реч. За всичко това разговаряхме с Мариана Мичева -  логопед и специален педагог.

 

Ето и основните етапи в говорното развитие на децата спрямо възрастта:

 

6 месеца

 

-  Реагира на звуци и човешки глас, като обръща глава и очи.

-  Откликва на промяната на тона на гласа.

-  Реагира, когато музиката затихва.

-  Разпознава своето име.

-  Отговаря с удоволствие и смях при игра или масаж и съответно с плач, когато играта свърши.

-  Започва посричкова, лепетна реч (па-па, ма-ма, та-те-те).

 

9 - 12 месеца

 

- Обръща се и поглежда в посока на звука.

- Реагира на своето име.

- Разпознава думи за познати предмети.

- Развива се причинно-следственото разбиране и детето знае, че мама ще дойде, когато то заплаче, или че предметите продължават да съществуват, дори когато възрастните ги скрият от погледа му.

-  Детето слуша, когато му четат, и може да обръща страници.

-  Разбира лесни инструкции като „Вземи топката!”.

-  Отговаря на емоционалните мимики на другите - смее се, когато мама се смее.

-  Може да проявява безпокойство от непознати.

-  Тества реакциите на възрастните с нарочни, повтарящи се действия – изпускане, бутане, хвърляне на предмет.

-  Маха с ръка за „чао”.

- В експресивен план се появява по-сложна, по-точна лепетна реч от съгласни и гласни, за да може да привлича внимание и да изрази чувства. 

 

1.5 – 2 години

 

- Бебешкото бърборене се замества все повече с истински думи.

- Говоренето се превръща от игра в социално общуване.

- Речникът съдържа от 3-4 до 100 истински думи.

- Започва да образува спонтанно фрази от по две думи като „Иска вода!”.

 

От този момент нататък, с бърза скорост, детето започва да включва ежедневно в речта си все повече думи и изрази и да образува все по-дълги и сложни изречения. На възраст около 3 години повечето деца си служат със сложни изречения и могат да се изразяват свободно, макар и все още да произнасят неправилно доста думи.

 

Какво влияе на проговарянето на детето?

 

Проговарянето на детето зависи от много фактори. Влияние оказват и генетичните дадености, и средата, в която то расте. От значение е и темпераментът на детето - дали е по-общително, по-затворено в себе си, по-емоционално, по-неспокойно и т.н. Проговарянето зависи и от общуването със семейството - говори ли се на детето, или то просто се обгрижва. От друга страна, обръщането на прекалено много внимание и непрекъснатото говорене, може да окаже негативен ефект.  Всичко трябва да бъде в умерени количества.

 

Как може да стимулирате проговарянето на детето?

 

- Назовавайте всички предмети, които се намират около вас, както и хората в обкръжението на бебето.

-  Обръщайте се към детето с неговото име, за да развиете чувството му за самоличност.

- Назовавайте цветовете при всеки удобен случай.

- Разглеждайте предмети и картинки заедно с детето и описвайте какво виждате.

- Въвеждайте новите думи заедно с вече познати, които обозначават предмет или субект на действието. Така ще засилите интереса на детето.

-  Четете и повтаряйте кратки стихчета и смешни истории.

- Разигравайте сцени с играчките на детето.

 

Чрез четене и разглеждане на книги

 

Книжките с цветни и големи илюстрации са изключително полезни за детето. Разказвайте му кои са героите и какво правят.  Интересно решение са книжките за баня, които са направени специално за най-малките палавници - могат да се дъвчат и мокрят ­и са невероятно забавление в часовете за къпане, преди сън и по всяко време. Те са леки и удобни за разглеждане, с големи и ярки картинки! Най-важното е, че са изработени от безвредни пластмаси и без PVC. Подобен вариант са и книгите от плат - те имат шумолящи странички от плат, които забавляват децата, и ги запознават с различни животни и звуците, които издават. Играта с тези книги развива двигателните умения, зрителните и тактилните възприятия и помага книгата и четенето да се превърнат в част от живота на детето. Полезни и забавни за фината моторика и развитието на речта са книжките с дрънкалка за най-малките. Те са пъстри, изработени от специална лека и безвредна пластмаса, удобни за игра и забава по всяко време. Чрез връзчица и халка се прикрепват лесно към детската количка, креватчето или седалката на автомобила. Развиват възприятията на децата и ги  учат да разпознават животните и звуците, които те издават.

 

Кога е необходимо да се обърнете към специалист (логопед и/или психолог)?

 

Необходимо е да се обърнете към специалист, когато към 3-годишна възраст детето:

 

-  все още не говори с думи и не прави изречения или има реч, но е неразбираема за околните;

-  не използва глаголи (думи – действия), а използва жестове;

- не задава и не отговаря на въпроси;

-  има беден речник - от 20-50 думи (трябва да има над 300- 400 думи);

-  повтаря думи и изречения (ехолалично повтаряне) без комуникативно намерение;

-  трудно задържа вниманието си в една дейност и не се вслушва в инструкции;

-  не проявява интерес към други деца (фрустрира се, плаче, изолира се, може да блъска и удря);

-  смее се безпричинно или на неуместни неща;

-  изразява натрапчиво желание да запази дейността, ситуацията, състоянието, с които е свикнало.

 

Помощта и терапията, оказани навреме, водят до бързи и положителни резултати. И все пак не забравяйте, че развитието на всяко дете е индивидуално и може да не съвпада с посочените за възрастта норми. Важно е винаги да показвате на вашето дете колко много го обичате и подкрепяте, а това винаги води до положителни резултати!

 

Визитка:

Мариана Мичева е бакалавър и магистър по логопедия, завършила е и педагогика за деца със специални образователни потребности. Работи като логопед в Център за социална рехабилитация и интеграция в гр. София. Организира и е водещ на уъркшопи, семинари и обучения за деца, родители и специалисти. Има интереси в психологията и арттерпевтичната дейност. В свободното си време обича да рисува и да почива сред природата. За контакт: e-mail: mvmicheva@abv.bg тел: +359 883 355 685

 

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x