Първи стъпки в света на финансите: 4 възможности за финансова свобода на децата

Едно от най-трудните неща е да научим децата да боравят с парите и по-късно да ги разпределят, спестяват или управляват. Всички си спомняме детските игри, когато парите „растяха по дърветата“, а при нужда късахме нови листа. Забавно, нали? Опитвайки се да предпазят своите деца от проблемите на възрастните, често родителите не говорят с тях за финанси. Но в един момент това става наложително.

 

Може да помогнете на децата да се ориентират в света на финансите още преди да започнете да им давате собствени пари. Малчуганите се сблъскват с парите доста преди да тръгнат на училище. На няколко години те вече събират попадналите им монети за малки лакомства. И това е времето, когато може да ги въведете в света на финансите.

 

- По време на пазар

Децата обичат да пазаруват. Въпреки че понякога на родителите им е по-трудно да ходят до магазина с децата, това е много полезен урок за малчуганите. Там детето трупа личен опит как се пазарува и за какво се използват парите.

- Настолни игри тип „монополи“

Те също могат да развият финансовото мислене на децата. Важно е да им обяснявате какво се случва. Благодарение на тези игри децата се научават да печелят и да губят, да планират разходите, да инвестират.

 

Когато дойде време за собствени финанси, най-важното е да прецените дали детето ви е достатъчно голямо, за да се справи със съответната отговорност. Може да започнете да му давате джобни пари, когато е на 6 години (най-често - когато тръгне на училище). Но то трябва вече да има своя представа и понятие за парите, да може да прави най-прости изчисления. Например: 1 лв. = 2 х 50 ст.; 5 х 20 ст.; 10 х 10 ст. и т.н. Независимо каква система за финансови възнаграждения изградите, важно е тя да е проста, детето да я разбира и да подпомага изграждането на финансова грамотност. Също е препоръчително да обсъдите с детето какво представлява семейният бюджет и какви са вашите съображения да му дадете точно тази сума.

 

Ето и 4 възможности за предоставяне на финансова свобода на децата, както и техните положителни и отрицателни страни.

 

1.      Джобни пари за определен период от време

 

Обикновено с тръгването на училище детето започва да получава джобни пари. Те са страхотен инструмент за научаване на уроци, свързани с парите. Определете дневната сума така, че да е достатъчна за разходите. За да направите отговорни децата си, давайте им джобните за една седмица, а не ден за ден. Така ще се научат да разпределят парите си за цялата седмица. С порастването се увеличава и потребността от пари. Рождени дни на съученици и приятели и други празници предполагат купуването на подаръци и посещения на различни места. За такива цели е добре да имате касичка. Така детето постепенно ще разбере, че за да купиш нещо, трябва да събереш необходимата сума.

 

Предимства:

 

-  Детето се научава да планира и предвижда своите разходи, да решава кое е най-важно.

-  Научава се да управлява своите пари и да се учи от грешките си. Например, ако изхарчи всичките си пари в понеделник и вторник и до края на седмицата остане без джобни, вероятността това да се случи отново е твърде малка.

-  Този метод улеснява също и родителите, когато планират семейните разходи за месеца.

 

Недостатъци:

 

- Проучване на Левис Мандел, професор по финанси в Нюйоркския щатски университет, твърди, че когато децата получават безвъзмездно и постоянно определена сума от пари, те я приемат за даденост. Според него този проблем е най-голям при тийнейджърите. Проучването сочи, че при подрастващите, които са свикнали да получават джобни, се наблюдават по-ниска мотивация и по-малко желание за работа. Подрастващите жадуват за самостоятелност, а съблазните в съвременния свят дебнат отвсякъде. Те се нуждаят от насочена финансова подкрепа.

-  Важно е също да се обърне внимание на това, че понякога спестяването се превръща в страст. Детето може да развие прекалена пестеливост.

 

2.      Само когато е необходимо

 

Някои родители предпочитат да дават пари само когато децата се нуждаят от тях и попитат за съответната сума. На първо място стои необходимостта от съответния разход.

 

Предимства:

 

- Според Мандел децата, които получават пари, когато ги поискат и обяснят защо са им необходими, имат по-висока финансова грамотност от тези, които получават джобни. Това се дължи на факта, че обсъждат покупката с родителите си, необходимостта от нея и доколко тя ще бъде полезна. 

 

Недостатъци:

 

-  Детето не може да се научи да управлява своите финанси или спестявания, защото получава пари само за конкретни нужди.

 

3.      Възнаграждения за къщна работа

 

Много родители се опитват да стимулират децата си да помагат в домакинството чрез финансови възнаграждения. Но това не е най-добрата идея. Философията на семейството се гради върху принципите на любовта, взаимопомощта, разбирането и подкрепата. В този случай рискувате детето да свикне да прави всичко само срещу заплащане.

 

Предимства:

 

-   Децата научават връзката между работата и парите.

 

Недостатъци:

 

- Подкопава се чувството за дълг към семейството. По този начин намалява усещането за семейна отговорност. Австралийско проучване сочи, че по този начин децата виждат домашната работа като средство за печелене на джобни пари, а не като семейно задължение или начин да се научат да бъдат полезни.

- Децата може да започнат да се пазарят за заплащане, когато ги помолите извънредно да свършат нещо друго.

- Ако детето няма нужда от пари (например по време на ваканциите), най-вероятно няма да има желание да помага вкъщи.

 

4.      Възнаграждения за добри оценки

 

Този метод е нож с две остриета. У детето се създава впечатление, че хубавите оценки са нужни повече на родителите, отколкото на самото него. То се научава да изкарва добри оценките, без да се интересува от знанията. Понякога, за да изкарат повече пари и да не ядосват родителите си, децата започват да лъжат и да крият лошите оценки.

 

Предимства:

 

-  Създава се усещане за връзката между работата и парите.

-  Децата имат още един стимул да учат.

 

Недостатъци:

 

- У детето може да се създаде погрешно впечатление за същността на ученето – че са важни оценките, а не знанията.

-  Детето ще се чувства по-виновно, когато не изкарва добри оценки.

-  Стимулът за прогрес ще бъде свързан с финансови възнаграждения, а не с личностно развитие.

 

 

Винаги имайте предвид, че вие сте примерът за подражание на вашите деца. Първата стъпка към това, да ги научите да управляват своите финанси, е да бъдете добър пример. Детето се учи повече от вашите постъпки, отколкото от думите ви. Ако то вижда, че вие харчите пари за не толкова необходими и важни неща, ще постъпва по същия начин въпреки вашите съвети и напътствия.

 

Източник: http://www.raisesmartkid.com/

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x