Защо изкуството е важно за децата?

Изкуството може да подпомогне развитието на важни умения у децата. Но много често го пренебрегваме. „Изкуството е нещо като черешката на тортата. Когато си подредим всички останали неща, тогава може да помислим и за изкуство”, пише професорът по психология в Калифорнийския университет Майкъл Газанига в книгата си „Същността на човечеството”.  За всеки родител е трудно да реши на какви допълнителни занимания да запише детето си – чужд език, математика, спорт, танци, музика… Възникват множество въпроси – в коя школа, какъв чужд език, балет или модерни танци, какъв музикален инструмент, как ще се справя с организацията на времето, а с финансите?!...

 

Но всъщност заниманията с изкуство са изключително полезни за децата. Невробиолозите твърдят, че заниманията с изкуство особено когато е свързано с изява на сцена, подготвят много добре мозъка за работа с точни науки. Те развиват концентрацията и умението за наблюдателност. Глен Шеленберг от Университета в Торонто изследва шестгодишни деца, разделени в 3 групи – деца, занимаващи се с пиано, театър и пеене, и ги сравнява с деца, които нямат занимания, свързани с изкуство. Резултатите сочат, че уроците по музика значително повишават коефициента на умствено развитие. Подобно проучване провежда и Хелен Невил от Орегонския университет с деца между 3 и 5 години. Резултатите показват, че децата, занимаващи се с изкуство, в частност музика, имат значително по-добра концентрацията, зрително-пространствено ориентиране и дори умение да смятат.

 

За влиянието на изкуството върху развитието на децата разговаряхме с Полина Коцева от сугестопедичния детски арт център „ФЪНтазия”. В техния център те използват изкуството като метод за обучение на децата. „Изкуството във всичките му форми провокира децата да мислят, да задават въпроси и да търсят отговори, прави ги по-уверени и целенасочени. Кара ги да излязат от рамките на стандартното мислене, да  намират повече алтернативи и отговори на една задача или проблем. Изкуството насърчава децата да чувстват и преживяват света по един дълбок и нюансиран начин. Помага им да си задават въпроси, а не просто да заучават готови констатации, да опознават сами себе си. Най-силните хора са хората, които познават себе си и собствените си възможности.”

 

Тя ни разказва за различни начини, по които изкуството присъства в процеса на обучение на малчуганите:

- „Подходяща музика винаги действа релаксиращо, освобождаващо, предразполагащо за изява на ресурса от качества и енергия. С песни децата могат много бързо да научат цели изречения на чужд език, заради самата мелодия и текста.

 

- Всяко дете обича да рисува, просто трябва процесът да се обвърже с конкретния предмет на обучение. Ние използваме рисуването в обучението по английски език – децата рисуват и през това време разговарят помежду си на английски език за цветовете и какво рисуват.”

 

Ако искаме да насърчим детето да се занимава с изкуство, трябва да създадем съответната атмосфера и у дома. Изкуството трябва да стане част от живота на детето и така то да избере в каква точно сфера би искало да се развие. Най-важното е то само да го пожелае, а не да бъде принудено. Потапяйки детето в различните видове изкуства и наблюдавайки неговите реакции, може да изберем какво ще бъде най-подходящо за него. „Заниманията с изкуство трябва да са време за отмора, за глътка въздух, за тих път към себе си. Децата не бива да попадат в арт часове просто, за да следват амбициите на родителите си - те трябва да имат своето право на избор. Имахме случаи с деца, които бяха записани в театралната ни школа - виждаше се, че не искат да бъдат там, идват потиснати и без да имат желание да участват. Говорихме с родителите - обяснихме им, че това не е тяхната форма на изкуство и според нас е по-добре да не ги насилваме.” 

 

 

Ето и няколко съвета как да прекарате няколко приятни часа с детето си и същевременно да се занимавате с изкуство. Не забравяйте, че красивите неща са навсякъде около нас, необходимо е само да ги видим!

 

Да направим от хартия!

 

 „Животни от хартия”

С нея ще имате възможност да си направите  от хартия пъстър и весел зоопарк! Книгата съдържа 16 цветни модела на животни от хартия и указания за изработването им. Тази книжка е подходяща за деца от 4-9 години.

 

„Оригами”

Изкуството на оригамите възникнало в Япония в далечни времена. Днес моделирането чрез сгъване е разпространено в целия свят и моделите на оригами са хиляди. Първоначално оригами се изработвали единствено от квадратен лист хартия и не се допускало оцветяване. Съвременните оригами позволяват използването и на други геометрични фигури, както и пестелива украса на моделите с изображения. Към книгата са включени 16 модела с подробни описания за сгъване. За направата им не ви е необходима специална хартия - ще я намерите в книгата. Подходяща е за деца от 6-14 години.

 

Плетене и шиене

 

„Бод по бод - моят първи комплект за шиене”

Шиенето е лесно и забавно! Отворете комплекта, за да научите как да си ушиете 5 красиви меки играчки. С помощта на наръчника лесно ще усвоите основните бодове и техники на шиене, ще се научите да копирате кройки и да изработвате меки играчки и дрешки за тях. В кутията за шиене ще намерите всичко, което ви е необходимо за изработването на коте и на дрешките за него. За изпълнението на останалите 4 модела можете да използвате стари платове, които имате у дома. Книгата е подходяща за деца над 7 години.

 

„Едно налице, едно наопаки - моят първи комплект за плетене”

С помощта на наръчника към комплекта лесно ще научите как да заплитате и завършвате плетиво, как да го оформяте и как да плетете различни плетки само с две основни бримки – лицеви и опакови. А ясните указания за изработване на петте играчки и украсите за тях ще ви помогнат да ги изплетете сами. В кутията за плетене ще намерите всичко, което ви е необходимо за изработването на зайче и на дрешките за него. Книгата е подходяща за деца над 7 години.

 

Рисуване

 

„Първи срещи с изкуството: Животните”

Книгата Представя прочути художници и техни творби, посветени на животните. Запознава с основни техники и материали, използвани в живописта и други жанрове. Въвлича читателите в създаване на собствени проекти, вдъхновени от творбата и специфичния стил на дадения художник. Въвежда децата в света на изкуството, учи ги да разбират творбите на художниците, запознава с основни направления в изобразителното изкуство. Подходяща за деца над 8 години. Видео описание на книгата вижте ТУК.

 

„365 идеи за рисуване”

Книгата предлага оригинални идеи и проекти за използване на различни материали и за прилагане на различни техники за рисуване. Може да следвате стъпка по стъпка указанията или да изпробвате и да реализирате свои собствени проекти, ползвайки предложените идеи. Книгата е предназначена за всички, които обичат да рисуват и искат да развиват своите умения. Тя е ценен източник за идеи за всички, които обичат да майсторят красиви неща, както и незаменимо помагало за учебните часове по изобразително изкуство и домашен бит и техника. Подходяща за деца над 7 години.

 

 

 

Визитка:

Полина Коцева е един от създателите на детското арт центърче "ФЪНтазия."  По професия и образование тя е специалист "Връзки с обществеността", по мечта - актриса, певица в колата, творец на мъдри мисли в свободното време. Основна професия по съдба - майка на 3-годишен син - най-голямото й вдъхновение и извор на нови знания и постижения. Занимава се с английски език от детската градина и винаги ще помни учителката, която е събудила любовта й към езика още тогава.

 

Още за центъра може да прочетете тук: www.funtazia.bg

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x