За сугестопедията, изучаването на чужд език и усвояването на нови знания с лекота

Най-важното за обучението е да бъде ефективно. Една от алтернативите на традиционното обучение е сугестопедичното обучение. Сугестопедията съчетава педагогика и психология. Тя e оригинална система за ефикасно усвояване на знания по позитивен и спонтанен начин, без стрес, без напрежение или умора, чрез умствена релаксация и ненапрегната концентрация, с помощта на изкуството. В основата на сугестопедията лежат 7 основополагащи принципа:

 

1. Любов към човешкото същество.

2. Свобода на обучаващия се сам да избира как да възприеме знанията.

3. Убеденост на преподавателя, че се случва нещо необикновено.

4. Принципът „цяло-част, част-цяло; частта чрез цялото” - нашият мозък възприема заобикалящия свят в цялост, а не като съвкупност от отделни обекти. По същия начин той възприема и езика като хармоничен жив организъм. Ето защо елементите на езика се изучават винаги в контекста на цялото, в смисловата взаимовръзка помежду им, а не като отделни граматически или лексикални единици.

5. Златна пропорция при определяне на времетраенето и съотношението на отделните компоненти.

6. Многократно увеличен учебен материал.

7. Приложение на класическото изкуство и естетиката.

 

Прилагане на сугестопедия при ранно обучение на деца

 

За прилагането на сугестопедията и резултатите от нея си поговорихме с Полина Коцева от занимални и школи „ФЪНтазия“ – Варна. Тя ни разказа какво представлява сугестопедията и как я прилагат: Идва от сугестия – внушение. Сугестологията е наука за освобождаване на резервните човешки възможности. Специфичното и най-работещо в тази методика е, че въпросното освобождаване не е продиктувано или ръководено от учителя. То става в съзнанието на обучаващия се, посредством изкуство, танц, игра, които отключват резервите на собствения му разум и подпомагат бързото натрупване на нови и трайни знания. Понякога хората подхождат с недоверие към този метод, защото е нещо коренно различно от традиционното писане на черната дъска. В него отсъстват стресът при запомнянето на стотици думи и граматически правила, неувереността в използването на натрупаната лексика, а в същото време изучаваният и усвояваният материал е в пъти повече. Знанията идват неусетно и без напрежение. Не е случайно, че методът е признат от ЮНЕСКО още през 1978 г. като най-добър за обучение на групи ученици по различни предмети.”

 

Изучаване на чужд език чрез методите на сугестопедията

 

Отскоро в занимални и школи „ФЪНтазия“ има сугестопедичен курс по английски език. „С много игри, песни и танци учим  английски, докато се забавляваме. Следваме принципа, че всяко нещо, което правим на родния си език, може да бъде направено и на чуждия - и го правим непрекъснато: различни ролеви игри, сценки, игриви и забавни песни, танци, дори рисуване и апликиране. Атмосферата, в която учим, е коренно различна от традиционната – без дъска, маркер и тетрадки. Ние говорим, и то с думите, които се използват всеки ден. Често чувам как родители питат децата си след часа - "Вие в час по рисуване ли бяхте или на английски?" Докато рисуваме, разговаряме за различни неща -  цветовете, предметите и др., на английски език. Тези разговори остават в паметта на децата - защото сме постигнали освобождаване на ума и на потенциала му за усвояването на нови знания. Изкуството е прекрасен механизъм, на който залагаме основно. Методът на обучение е базиран изцяло върху любов и внимание. Това са и основните неща, които децата търсят в общуването, за да се чувстват сигурни и да израстват уверени. Докато децата слушат чуждия език и го използват по време на игра и различни дейности, свързани с изкуството, той се превръща в приятел и престава да е досаден и плашещ натрапник. Постепенно, без стрес и напрежение, децата се отпускат и се връщат към моментите, когато са проговаряли на родния си език, когато умът им е бил свободен от концепции и правила, и затова с лекота започват да говорят на новия език.

 

 

 

Според Полина колкото по-рано децата започнат да изучават чужд език, толкова по-добре се справят. „Имаме деца на 3 годинки, които говорят английски по-добре от приятелите си на 7. Случва се много често. Докато са малки, децата усвояват чуждия език като родния. Така проговарят едновременно на два езика без никакви усилия. Например, ако разговаряме с децата от самото им раждане на два различни езика, те ги проговарят като родни съвсем естествено.”

 

За книгите на издателство „Фют“

 

Свързахме се „ФЪНтазия“, след като бяхме приятно изненадани от видео, на което деца от школата учат английски език със „Забавни пътечки: Теди в града“. Попитахме и какви други книжки използват: „Признавам си, много често аз се зачитам с голям интерес в книгите и особено в енциклопедиите - понаучих доста неща. Във „ФЪНтазия“ използваме изцяло помагалата на „Фют“ - установихме, че издателството има книги и помагала, удобни за всеки час, подходящи за всяка възраст и винаги поучителни и интересно поднесени. Децата от английската школа са прехласнати по поредицата “Забавни пътечки“ – „Фреди във фермата“ и „Теди в града“, защото докато търсят различни места, животни и предмети, се забавляват, премествайки мечето или кучето - така те ненатрапчиво научават езика и остават много доволни от себе си. Освен тях използваме и "Моята голяма книга за приказки"; "Художествени идеи и проекти" - всички те са интерактивни и е чудесно, че децата се забавляват и научават езика. Въпреки че са на български - ние ги ползваме за поставяне на различни задачи, като да изпълнят кратка пиеска, която обръщаме лесно на английски, да научат как да кажат колко е часа, кое време е, цветовете, животните, и най-различни обекти и неща изобразени в тях.

 

Използваме книги и в бебешката занималня: олко е часът, Тик и Так?", "Безопасното движение" "Знаете ли, че...?" Голямото приключение на мечетата; "Моята първа енциклопедия човешкото тяло". Много харесваме и приказките – забавни, с поуки и лесен език. И не само - развиваме фината им моторика с книги с художествени проекти, където всичко е просто и достъпно обяснено. За малчуганите е истинско удоволствие с малко помощ от нас да изпълняват задачките от картинките.

 

Не знаех, че има начин математиката да се представи толкова приятно. Казвам го като човек, който никога не е бил добър в точните науки. Удивена бях, че децата в детската занималня - над 3 годинки, с лекота възприемат задачите от математическите помагала на „Фют”.

 

Визитка:

 

Полина Коцева е един от създателите на детското арт центърче "ФЪНтазия."  По професия и образование тя е специалист "Връзки с обществеността", по мечта - актриса, певица в колата, творец на мъдри мисли в свободното време. Основна професия по съдба - майка на 3-годишен син - най-голямото й вдъхновениe и извор на нови знания и постижения. Занимава се с английски език от детската градина и винаги ще помни учителката, която е събудила любовта й към езика още тогава. 

 

 

 

 

 

 

Този сайт използва "бисквитки". Ако продължите да използвате сайта вие се съгласявате с употребата на "бисквитки". Научете повече.
x