10 съвета как да мотивираме и насърчим децата в първите им стъпки като самостоятелни читатели
10 съвета как да мотивираме и насърчим децата в първите им стъпки като самостоятелни читатели |
1. Заведете детето в книжарницата, в сектора за детско-юношеска литература. Оставете го да разгледа и само да избере няколко книги. Не се учудвайте, ако е избрало книжка с повече картинки. Когато започват да четат сами, децата се плашат от дългите текстове и дебелите книги. Освен че забавляват децата, илюстрациите имат и важна функция – те тренират детската визуална памет. С времето и практиката, детето само ще премине от книги с цветни или графични илюстрации към по-обемни четива. |
2. Важно е да не натрапвате на детето книга, която то е преценило, че не желае. Колкото повече настоявате за дадена книга, толкова повече ще засилите естествената реакция на детето да я отхвърля. |
3. Не казвайте: „Тази книга е бебешка за теб” или „Вече си голям за тази книжка”. Така ще внушите на детето, че щом му харесват бебешките книжки, значи не е готово да чете само. Изберете друг подход – обяснете му защо другата книжка е по-подходяща за него, разпалете любопитството му, но го оставете само да вземе решението. |
4. След като сте се спрели на книга, по пътя към къщи разпитайте детето дали му е харесало в книжарницата. Кажете му, че когато пожелае, отново ще посетите книжарница. Ако не сте заемали книги от библиотека, следващия път отидете заедно в детския отдел на близка до вас библиотека и го запишете. |
5. Проявете интерес към книгата, която вашето дете е избрало. Преди да е започнало да я чете, поискайте препоръка: „След като прочетеш книгата, ще ми кажеш дали ти е харесала, за да я прочета и аз!”. Детето ще почувства отговорността, която му възлагате и ще се настрои да прочете книгата и да си създаде мнение за нея. Докато чете, пожелайте да ви разкаже за какво става дума в книгата. |
6. Не определяйте на детето норма, например да чете по десет страници на ден. Четенето при децата, както и при възрастните, е самотно, уединено занимание, което изисква определена нагласа. При всеки човек, както и при децата, тази нагласа е различна и променлива. Детето само ще избере своя ритъм. |
7. Не налагайте четенето вкъщи като задължение, което е различно от игрите и забавните неща. Нека е част от приятните дейности, с които детето се занимава през свободното си време. Не превръщайте четенето на книги в поредното задължение наред с писането на домашните и почистването на детската стая. |
8. Ако детето желае да сподели с вас какво е прочело, важно е да му обърнете внимание. Проявете искрен интерес и задавайте въпроси. Накарайте го да ви разкаже повече неща. Детето ще се зарадва много на вашия интерес и ще почувства подкрепата ви. |
9. Ако детето желае да чете в леглото или да вземе книгата със себе си в парка, нека го направи. Ние също обичаме да носим книгите с нас и да четем в градския транспорт или докато чакаме. Това е полезен навик, а щом детето има желание да вземе книгата със себе си, тя му е много интересна и то не желае да се раздели с нея! |
10. Първата прочетена книга е радостно събитие, което си заслужава да отбележите! Рядко си спомняме коя е първата книга, която сме прочели, но защо да не запаметим този момент за нашето дете? Направете му снимка с първата книжка и я сложете в стаята му. Ще го накарате да се почувства гордо и готово за нови подвизи…и книги!